Via CDON säljer ett mycket stort antal svenska E-butiker sina produkter. En konsument som vill köpa en iPhone på cdon kommer därför hitta samma mobil, till samma pris, av flera butiker. Vilken ska då väljas? Det finns flera sätt att välja rätt…
- Recensioner
Vid varje produkt på CDON finns möjlighet att lämna en recension. Denna recension kan både gälla produkten samt återförsäljaren. I det fall det finns recensioner kan dessa kontrolleras innan köp. Exempelvis kan dåliga betyg ges på grund av mycket lång leveranstid. - Fri frakt
Vanligtvis kostar en iPhone på CDON lika mycket oavsett vilket E-butik som säljer den. För att spara pengar kan istället en leverantör väljas som skickar varan fraktfritt. Att en iPhone på CDON skickas fraktfritt markeras med en liten ikon i form av en lastbil på produktbilden. - Köpvillkor
En stor skillnad mellan CDON och en klassisk E-butik är att köpvillkoren kan skilja sig mellan olika produkter. Detta utifrån vilken E-butik det är som säljer produkterna. Vid varje produktbeskrivning finns länk till ”information om köpvillkor”. Genom att följa länken nås information om exempelvis reklamation, frakt och retur. Som vid all E-handel är det bra att läsa igenom detta innan beställning läggs. - Leveranstid
Vid köp av en iPhone på CDON kan det även skilja på leveranstid. En del E-butiker har produkterna hemma och leverans kan då ske inom 1 – 3 arbetsdagar. Andra butiker beställer hem produkter löpande vilket kan innebära betydligt längre leveranstid.
Köpa iPhone på CDON – Så fungerar det
CDON är en handelsplats där E-butiker kan publicera sina produkter och på detta sätt nå ut till en bredare kundgrupp. Utöver dessa produkter har även CDON egna produkter i utbudet.
Beställning sker däremot precis som på en vanlig E-butik. Produkterna läggs i varukorgen varpå leveransadress anges och betalningssätt väljs. Har flera produkter köpts kommer däremot ordern att fördelas upp och automatiskt skickas till de E-butiker som säljer dessa produkter. Därmed kan även produkterna levereras i separata paket. Det betyder även att reklamations- och returavtal kan skilja mellan olika butiker. Det är alltså inte CDON som bestämmer dessa avtal.
Däremot finns vissa grundkrav som E-butikerna behöver leva upp till för att få sälja på CDON. Om en kund anser att E-butiken misskött sig bör detta alltså rapporteras in.